Jak správně saunovat tisk stránky

Sauna má celou řadu blahodárných účinků (zvyšuje odolnost proti nachlazení, eliminuje bolesti hlavy, kloubů a svalů, uvolňuje dýchací systém, odbourává stres atd.). To vše pokud dodržujete určitá pravidla.

Nevíte, jak správně saunovat? Nebojte, poradíme Vám. Co budete potřebovat?

-Prostěradlo nebo větší osušku

-Ručník

-Žínku nebo kartáč na masírování

-Nejméně dvě hodiny týdně

Základní pravidla (finská sauna)

1. Vyhraďte si 2-3 hodiny k následnému odpočinku. Nejlépe je zajít do sauny před večeří nebo 2-3 hodiny po ní. Nechoďte do sauny na lačno ani s plným žaludkem. Před vstupem do sauny nekuřte ani nepijte alkohol!

2. Důkladně se osprchujte a hlavně osušte: budete se potit rychleji. Saunujte bez plavek.

3. Čas strávený v sauně je velmi individuální. Ideální doba pobytu je 10-15 minut. Pokud Vám ale začne být nepříjemně (cítíte pálení boltce uší, špičky nosu, lícních kostí, konečků prstů, špatně se vám dýchá), saunu opusťte i dříve.

4. V sauně nejlépe ležíme, popřípadě sedíme s nohama na stejné lavici, na které sedíme, abychom měli tělo ve stejné teplotě. (Jiná poloha může vést k bolestem hlavy)

5. Během saunovacího procesu provádíme masáž kartáčem nebo žínkou.

6. Dýchejte zásadně ústy. (Při dýchání nosem dochází k pálení sliznice)

7. Před vstupem do ochlazovacího bazénku se pořádně osprchujte, abyste smyli nečistoty.

8. Do bazénku neskákejte-vstupujte s rozvahou a pomalu. Ochlaďte si pokud možno i hlavu. Ve vodě se příliš nepohybujte. Až vám začne být ve vodě chladno, bazének opusťte.

9. Následuje relaxace na lehátku (v pozici v leže, tak aby vám bylo příjemně). Odpočívejte minimálně 20 minut. Doplňujte průběžně tekutiny.

10. Celý proces zopakujte-maximálně však třikrát.

I když je saunování velmi zdraví prospěšné, nemůže si ho dopřát každý. Pokud máte problémy se srdcem, křečovými žilami, vysokým krevním tlakem, saunu si raději odřekněte. V případě, že si nejste jisti, zda je pro vás saunování vhodné, konzultujte návštěvu sauny s vaším lékařem. Není vhodná návštěva v době prodělávání viróz a zánětlivých onemocnění, během menstruace a těhotenství.

Základní pravidla (parní sauna)

Je doporučována při léčbě a prevenci astmatu, revmatismu, nachlazení, přetížení svalů a poruch prokrvení. Má blahodárný vliv na zdraví pokožky: pomáhá pročišťovat póry, při léčbě celulitidy, akné apod.

Pro použití parní lázně platí stejná pravidla a doporučení jako pro klasickou finskou saunu.

Martina Sáblíková doporučuje sportování v Sušici a okolí

O kvalitě sportovišť v Sušici se mohla už několikrát přesvědčit dvojnásobná olympijská vítězka, mistryně světa a vítězka světového poháru v rychlobruslení Martina Sáblíková. Už druhou sezónu po sobě navštívila během své jarní a podzimní přípravy Zimní stadion v Sušici, na kterém využila jeden z nejlepších umělých halových povrchů v Čechách.

Martina Sáblíková
novinkynáš vlastní magazín sportcentraostatní sportoviště v Sušici